zavolat my Vám
Povinné ručení
- Přehledné srovnání nabídek pojišťoven
- On-line sjednání do 10 minut
- Zelená karta ihned emailem
Ukončení smlouvy
A. Ukončení smlouvy výpovědí
1. Výpověď k výročí pojistné smlouvy
Nejčastějším způsobem jak změnit pojišťovnu je výpověď ke konci pojistného období - tzn. k výročí pojistné smlouvy. Výpověď musí být doručena pojistiteli alespoň 6 týdnů před tímto výročím.
Pozor! Pololetní nebo čtvrtletní frekvence nemá na výroční den žádný vliv a pojistiteli náleží i v tomto případě pojistné za celý rok.
Příklad:
Pojistná smlouva má počátek pojištění 1.6.2020 – výročí má tedy 1.6.2021 – smlouvu tedy může klient vypovědět nejpozději k 19.4.2021 a to i tehdy platí-li čtvrtletně nebo pololetně.
2. Výpověď do dvou měsíců po uzavření pojistné smlouvy
Méně obvyklým způsobem, jak ukončit smlouvu povinného ručení je výpověď podaná pojistiteli do 2 měsíců od počátku pojistné smlouvy – výpovědní doba je v tomto případě 8 dní.
Příklad:
Při koupi vozidla si uzavřu povinné ručení přímo v autobazaru, abych mohl ihned odjet. Od této chvíle jsem tedy pojištěn a mohu s vozidlem na pozemní komunikaci. Po měsíci od nákupu vozidla najdu například zde lepší nabídku. Smlouvu mohu tedy vypovědět s osmidenní výpovědní lhůtou.
3. Výpověď smlouvy, která byla sjednána distančním způsobem
Pokud si klient sjedná smlouvu distančním způsobem např. po telefonu nebo on-line, má právo odstoupit od této smlouvy do 14 dnů bez výpovědní lhůty. Pojistitel má nárok na alikvotní část pojistného – tedy po dobu kdy poskytoval pojistnou ochranu, než došlo k výpovědi pojistné smlouvy. Doporučujeme klientovi informovat nejen pojišťovnu, u které má klient povinné ručení sjednáno, ale informaci rovněž zaslat zprostředkovateli tohoto obchodu (internetovému portálu apod.)
4. Výpověď pojistné smlouvy po nastalé pojistné události
Pojistnou smlouvu po pojistné události mohou obě strany (pojišťovna i klient) vypovědět do 3 měsíců od doručení oznámení o vzniku pojistné události s výpovědní lhůtou 1 měsíc.
Pojišťovna tohoto ustanovení v zákoně obvykle využívá například v případě velkého množství škod, které klient způsobil. Klient může tohoto ustanovení využít ke změně pojišťovny.
5. Výpověď smlouvy v důsledku zvýšení pojistného ze strany pojistitele
Pokud dojde ke změně pojistného (zvýšení i snížení) ze strany pojistitele (nikoliv v důsledku aplikace bonusu za bezeškodní průběh) může klient vypovědět smlouvu do 1 měsíce od obdržení informace o změně pojistného.
6. Dohoda o ukončení pojistné smlouvy
Zákon umožňuje ukončit pojistnou smlouvu též dohodou obou smluvních stran (pojišťovna vs klient). Z praxe není mnoho případů, kdy by pojišťovna na dohodu přistoupila.
Návrh dohody je nutné podat písemně a očekávat písemné stanovisko pojišťovny.
B. Ostatní okolnosti vedoucí k zániku smlouvy
1. Uplynutí doby, na kterou bylo pojištění odpovědnosti sjednáno
V případě, že si klient sjedná smlouvu na dobu určitou – tedy bez automatické prolongace, pojištění zaniká po uplynutí této doby.
2. Zánik z důvodu neplacení pojistného
Pokud dojde ke změně pojistného (zvýšení i snížení) ze strany pojistitele (nikoliv v důsledku aplikace bonusu za bezeškodní průběh) může klient vypovědět smlouvu do 1 měsíce od obdržení informace o změně pojistného.
3. Změna vlastníka (prodej vozidla, dědictví, právní nástupce)
Nutno prokázat pojistiteli např. kupní smlouvou, notářským zápisem apod. a toto musí učinit původní vlastník vozidla.
POZOR: Smlouva se na nového vlastníka nepřevádí.
Smlouva zanikne dnem oznámení změny pojišťovně.
4. Ukončení z důvodu zániku předmětu pojištění
Tato situace může nastat v případě, kdy vozidlo přestalo fyzicky existovat a bylo zároveň vyřazeno z evidence vozidel na dopravním inspektorátu – typickým příkladem je např. ekologická likvidace vozidla. Žádost o ukončení pojistné smlouvy je nutné podat písemně a přiložit doklad o vyřazení vozidla z evidence. Smlouva potom zanikne k datu vyřazení vozidla z evidence.
5. Odcizení pojištěného vozidla
Klient musí žádost zaslat písemně pojišťovně a přiložit protokol o odcizení vozidla od Policie ČR.